Pokolenie (1954)

Główny bohater - Stach rozpoczyna pracę w stolarni Berga. Działa tam komórka AK. Stach wszakże zaprzyjaźnia się z robotnikiem, związanym z lewicową Gwardią Ludową. Sekuła wyjaśnia mu istotę wyzysku kapitalistycznego i mobilizuje do nauki. Na tajnych kompletach Stach poznaje Dorotę - aktywistkę ZWM. Pod wpływem dziewczyny postanawia wstąpić do organizacji.
Składa przysięgę wojskową, stara się też pozyskać do organizacji kolegę, ale on odmawia. Wkrótce Stach zostaje niesłusznie oskarżony o kradzież drewna i pobity przez niemieckiego oficera. Kolega zmaltretowanego chłopaka wykonuje na Niemcu wyrok, czym narusza zasady konspiracji. Tymczasem wybucha powstanie w getcie. Bohaterowie otrzymują rozkaz przejęcia grupy Żydów. Jasio Krone, ścigany przez Niemców, nie znajduje wyjścia z klatki schodowej i ginie samobójczą śmiercią . . .
Stach zostaje na noc u Doroty. Rankiem, kiedy wychodzi po chleb, gestapo aresztuje dziewczynę . . . Teraz on przejmuje jej zadanie - organizuje nową grupę chłopców. . .

Na podstawie powieści o tym samym tytule napisanej przez Bohdana Czeszko.



A↗
B↴




Produkcja: 1954
Premiera: 26 styczeń 1955

Reżyseria:


Muzyka:


Obsada:
Stach
Dorota
Jasio Krone
Sekuła
Jacek
Mundek
Grzesio
barmanka Lola
Kostek
niemiecki wartownik w tartaku
Żyd Abram
woźnica
spekulant
ksiądz
Władek
-
dozorca Krone, ojciec Jasia
-
matka Stacha
kierownik stolarni
Werkschutz
majster Ziarno
Zyzik, chłopiec kradnący węgiel; nie występuje w czołówce
nie występuje w napisach; informacja pochodzi z życiorysu aktora ze zbiorów Teatru Żydowskiego w Warszawie
nie występuje w czołówce
żandarm niemiecki na patrolu; nie występuje w czołówce
żandarm ścigający Jasia na klatce schodowej; nie występuje w czołówce; informacja pochodzi ze wspomnień Jerzego Gruzy
sklepikarka; nie występuje w czołówce
esesman; nie występuje w czołówce
żołnierz niemiecki ścigający Jasia Krone w sekwencji kończącej się samóbojczym skokiem ściganego; nie występuje w czołówce
członek GL; nie występuje w czołówce
członek GL; nie występuje w czołówce
Niemiec na patrolu; nie występuje w czołówce
sąsiad Stacha; nie występuje w napisach
robotnik; nie występuje w czołówce
nie występuje w czołówce
Franusiowa, sąsiadka Stacha; nie występuje w czołówce
nie występuje w czołówce
i inni


Notatki:
Debiut reżyserski Andrzeja Wajdy, w którym ten nasz narodowy Mitoman Polski od samego początku swej kariery pokazał jak włazić w d...ę rządzącym w danej chwili (obojętnie kto jest u władzy) aby mieć spokój i móc robić, co się lubi (przy okazji - czyż nie jest to definicja kolaboracji?). Później, po latach, tłumaczył się, że w tych okrutnych stalinowskich czasach nie można było inaczej - jak to się więc stało, że wielu innych reżyserów, nierzadko lepszych od Wajdy, jednak potrafiło robić swoje filmy bez śladu dupowłazostwa czerwonej władzy? Cóż za chamska bezczelność i jak rozbuchane samouwielbienie musi być w tym głowie Wajdy. Nieważne dla kogo i co promujemy, grunt że można robić filmy - to całe credo Wajdy, który - zapewne w jego własnym rozumieniu - jest ponad wszystko, grunt aby pozwalano mu robić dobre (technicznie) filmy. Ich treść jest nieważna...
Natomiast taki pan Bareja, gdy nie mógł robić filmów jakie chciał (miał wrodzony wstręt do czerwonych),  aby nie być zmuszonym do kolaboracji z czerwonym okupantem zabrał się za komedie (w których i tak nie raz wyśmiewał "władzę" do rozpuku). A Wajda obsrywał w swych filmach wszystko, co było prawdziwie Polskie - Armię Krajową, II Rzeczpospolitą; gloryfikował za to sowieckich pachołków w każdej postaci, i to przez długie lata - dopóki chyba nagle nie zauważył, że "Sojuz Sowjecki" może jednak nie być wieczny...
Przepraszam za tak długi wstęp do opisu, ale wymaga tego sprawiedliwość, gdyż w filmie tym „Polak-fabrykant współpracuje z AK i kolaboruje na potęgę z Niemcami. Armia Krajowa to jakieś paskudne typy, które wzbudzają odrazę (...). Religia to opium dla mas, odwodzące od walki o wyzwolenie. Jedynymi sprawiedliwymi są naturalnie komuniści” - jak to współcześnie zauważył nawet naczelny wielbiciel dawnej czerwonej chołoty, sam Adam Michnik! I do jego - o dziwo prawdziwego - opisu tego filmu, w który praktycznie wszystko zamyka się w powyższym cytacie, nie pozostaje mi już nic do dodania.


IMDb (angielski)
Wikipedia (polski)





ENGLISH

"A Generation"

Polish with English subtitles

Two young men are at odds with the German occupation of Poland. Stach is living in squalor on the outskirts of the city and carrying out wayward acts of theft and rebellion. After a friend is killed attempting to heist coal from a German supply train, he finds work as an apprentice at a furniture workshop, where he becomes involved in an underground communist resistance cell guided first by a friendly journeyman there who in turn introduces Stach to the beautiful Dorota. An outsider, Jasio Krone, the temperamental son of an elderly veteran, is initially reluctant to join the struggle but finally commits himself, running relief operations in the Jewish ghetto during the uprising there...

Wajda's first film and the opening installment of what became his Three War Films trilogy set in the Second World War, completed by "Kanal" and "Ashes and Diamonds".
Notorious collaborator with the soviet-communist rulers of Poland, Wajda shows very twisted view of the Polish underground resistance in this film, i.e. completely insignificant in numbers and power pro-Soviet communist resistance is shown here as if it were some leading force of Polish resistance. Wajda did it in compliance with post-war communist propaganda of the time, while the major Polish underground resistance of the anti-communist Home Army (Armia Krajowa, AK), which was several hundred of thousands men strong, is shown here as bunch unsymphatetic, clueless morons. This is exactly the kind of propaganda that Wajda happily provided to communist occupants of post-war Poland in many of his films.
Polish with English subtitles.

Directed by: Andrzej Wajda
Music by:
Starring: Tadeusz Lomnicki, Tadeusz Janczar, Urszula Modrzynska, Janusz Paluszkiewicz, Hanna Skarzanka, Zygmunt Hobot, Zygmunt Zintel, Stanislaw Milski, Roman Polanski, Ryszard Kotys, Janusz Sciwiarski, Bronislaw Kassowski, Ludwik Benoit, Zofia Czerwinska, August Kowalczyk, Jerzy Krasowski, Zbigniew Cybulski, Tadeusz Fijewski, Kazimierz Wichniarz, Cezary Julski, Wieslaw Golas, and others

IMDb (English)
Wikipedia (English)



POL.04.180616
ENG.01.140520

(POL) polski, (ENG) English subtitles, (ESP) subtítulos en español, (RUM) subtitrare în limba română, (TUR) türkçe altyazılı,





1 komentarz:

  1. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń